آشنایی با داینو خیابانی در دستگاه عیب یاب نسل 2 OBDTOOLS
آشنایی با داینو خیابانی در دستگاه عیب یاب نسل 2 OBDTOOLS

داینو خیابانی یا Street Dyno یکی از روش های کاربردی برای تست خودروهای سواری به شمار می رود که می تواند میزان قدرت و گشتاور اتومبیل را نمایش دهد. به طور کلی دو روش برای بررسی توان ماشین در دسترس قرار دارد که شامل داینو رولینگ و داینو خیابانی می شود. در این مطلب قصد داریم به تمامی سوالات شما در خصوص قابلیت Dyno پاسخ دهیم.منوی دستگاه obdtools2

داینو چیست؟

هدف از شکل گیری داینو، بررسی قدرت خودرو پیش از ورود به بازار بوده تا مشتریان بدانند که محصول مورد نظر آنها در مقایسه با رقبا، چه مقدار قدرت و گشتاور بیشتری تولید می کند. دستگاهی که با بهره گیری از آن قادر به انجام تست Dyno هستید، به نام دینامومتر شناخته می شود و خریداری آن نیازمند پرداخت هزینه بسیار بالاست. این قابلیت برای اولین بار توسط آژانس محیط زیست ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفت تا شرایط توان و آلایندگی مورد سنجش قرار گیرد.

در تست های اولیه آژانس محیط زیست ایالات متحده آمریکا، شاسی اتومبیل به همراه موتور در نوبت اول و سپس اتاق کامل به همراه موتور در نوبت دوم بررسی می شود. بر اساس داده های ثبت شده، قابلیت سنجش آلایندگی در دور موتور و قدرت مختلف موتور فراهم می گردد. در ادامه نیز اطلاعات نهایی با یکدیگر مقایسه می شوند تا مجوزهای تولید، شماره گذاری و تردد از سازمان های مختلف دریافت شود. با روی کار آمدن قابلیت تیونینگ در خودرو های مختلف و فراگیر شدن این پدیده، رانندگان علاقه بسیاری به تست عملکرد اتومبیل خود پیدا کردند.

در حقیقت یک چالش بین رانندگان مختلف شکل گرفت تا قدرت و گشتاور بیشتر اتومبیل خود را به رخ یکدیگر بکشند. بنابراین شرکت های متعدد اقدام به تولید رولینگ داینامومتر کردند که خریداری آنها نیازمند صرف هزینه بسیار زیاد است. برای تست اتومبیل نیز باید زمان و هزینه زیادی صرف کنید که برای بسیاری از افراد توجیه پذیر نیست. از سوی دیگر این قابلیت در تمامی شهرها در دسترس قرار ندارد که یک مشکل بسیار مهم به شمار می رود.

تست در حالات مختلف موتور برای بررسی میزان اتلاف قدرت و گشتاور بوده تا شرکت های خودروسازی میزان اتلاف توسط موتور، گیربکس، دیفرانسیل و اجزای متحرک تا سر‌چرخ را مورد بررسی دقیق قرار دهند. اعداد به ثبت رسیده به شرکت های تولید کننده خودرو کمک می کند تا میزان اتلاف قدرت و گشتاور را در طول مسیر تا سر‌چرخ را بهینه سازی کنند. تمام این موارد سبب شد تا نیاز به داینو خیابانی بیش از پیش احساس شود.

چه خودروهایی به داینو نیاز دارند؟

به طور کلی خودرو های تقویت شده، نیاز بسیار ضروری به تست قدرت و گشتاور دارند. دلیل این ضرورت به تنظیم بهینه سوخت و هوا ارتباط دارد که مهم ترین اصل برای کارکرد صحیح موتور به شمار می رود. هر گونه تداخل در تنظیم سوخت و هوا سبب بد کارکردن خودرو می شود و مشکلات فراوانی در کوتاه مدت و دراز مدت به وجود     می آورد. اتومبیل های مجهز به موتور پرخوران یا توربو شارژ نیز به دلیل حساسیت بسیار بالای پیشرانه، نیازمند توجه همیشگی از نظر کارکرد بهینه هستند.

با توجه به شرایط نامناسب بنزین در جایگاه های سوخت سراسر کشور و حساسیت بسیار زیاد پیشرانه های توربو شارژ، ریمپ برای اصلاح سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی در دستور کار قرار می گیرد. سازگاری با بنزین می تواند بسیاری از مشکلات افت توان، ناک و مصرف بیش از حد سوخت را برطرف سازد. در پروسه اصلاح مپ اتومبیل، احتمال بروز مشکلاتی در عملکرد صحیح خودرو وجود دارد که با بهره گیری از تجهیزاتی مانند واید بند، داینو خیابانی و دینامومتر می توانید متوجه وجود مشکل شده و در جهت رفع آن اقدام کنید. به دلیل هزینه بسیار بالای تعمیر موتور های مجهز به توربو شارژ، توصیه می شود که توجه ویژه ای به اتومبیل پرخوران خود معطوف سازید.

ماشین های فابریک کارخانه نیز در برخی مواقع دچار مشکلات عجیب و غیر طبیعی می شوند که برای یافتن دلیل آنها به داینو خیابانی یا رولینگ داینو نیاز پیدا می کنید. هر چند تعداد بسیار کمی از مالکین به دلیل حساسیت بالای خود، اقدام به انجام تست های توان و گشتاور می کنند، اما ریشه اصلی وقوع مشکلات عجیب اتومبیل با تست اصولی مشخص می شود.

قیمت دستگاه داینو

با توجه به وجود خودروهای تک دیفرانسیل و دو دیفرانسل، شرکت های تولید کننده اقدام به ساخت دستگاه داینو اختصاصی برای هر دو نوع انتقال قدرت کرده اند. به این ترتیب برای خودروهای دو دیفرانسیل باید از تجهیزات اختصاصی برای سنجش توان و گشتاور سرِ چرخ برای هر دو محور جلو و عقب استفاده کرد. در خودورهای تک دیفرانسیل به دستگاه اختصاصی Above Ground Kit (کیت زیر زمین) نیاز دارید که قابلیت سنجش توان و گشتاور را برای یک محور فراهم می سازد. قیمت دستگاه داینامومتر تک دیفرانسل در حدود 1250 دلار تا 2500 دلار (بین 62 تا 125 میلیون تومان) بوده که بدون در نظر گرفتن تجهیزات جانبی مانند واید بند، کیت کامل سنسورها، OBDII Data Link و نشانگر نسبت سوخت به هوا محاسبه شده است.

 

دستگاه های دو محوره یا AWD به دلیل ساختار متفاوت خود دارای برچسب قیمت بسیار بالاتری بوده و انواع مختلف آن در محدوده 53.000 تا 80.000 دلار (بین 2.65 تا 4 میلیارد تومان) به فروش می رسد. با بهره گیری از این نوع دستگاه داینامومتر می توانید توان و گشتاور هر دو محور جلو و عقب را برای خودروهای دو دیفرانسل به صورت دقیق محاسبه کنید. اگر یک تعمیرکار موتور، تون آپ کار یا متخصص در زمینه برق خودرو هستید، با بهره گیری از دستگاه دیاگ پرتابل نسل دوم OBDTOOLS 2 می توانید علاوه بر انجام امور متداول، قابلیت داینو خیابانی را ارائه دهید.

هزینه ریمپ با داینو

در معدود مراکز داینو موجود در کشور، خدماتی مانند ریمپ خودرو انجام می شود و پس از این کار نیز تست داینو برای سنجش میزان تغییر توان و گشتاور اتومبیل صورت می پذیرد. هزینه ریمپ به همراه تست داینو برای خودرو های داخلی در محدوده 3 تا 5 میلیون تومان بوده که از توان بسیاری از مردم خارج است. هزینه این کار برای خودرو های تقویت شده به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و زمان بیشتری نیز برای انجام امور ریمپ و تست Dyno صرف می شود. از سوی دیگر آماده سازی خودرو برای تست داینو به زمان زیادی نیاز دارد و تست باید تحت شرایط استاندارد انجام شود.

خودرو های لوازمی یا تیونینگ شده به چند مرتبه تست داینو برای دست یافتن به بهترین راندمان نیاز دارند که همین موضوع، شرایط کار را پیچیده و زمان بر می کند. همچنین برای بررسی شرایط توان و گشتاور اتومبیل های لوازمی به تجهیزات بیشتری از جمله واید بند نیاز است که به طور معمول این تجهیزات در خودرو های فابریک مورد استفاده قرار نمی گیرد.

داینو خیابانی با دستگاه OBDTOOLS 2

دیاگ پرتابل نسل دوم شرکت نگار خودرو که به نام OBDTOOLS 2 شناخته می شود، به قابلیت جذاب داینو خیابانی مجهز شده است. با بهره گیری از این قابلیت، نیازی به صرف زمان و هزینه برای انتقال اتومبیل به معدود مراکز داینو وجود ندارد و حتی پروسه ریمپ نیز با استفاده از آن انجام می شود. برای انجام این کار باید دستگاه دیاگ پرتابل نسل دوم را از طریق کابل OBD به اتومبیل متصل کرده و تست داینو را پیش از انجام ریمپ انجام دهید.

سپس اقدام به ریمپ کرده و بعد از اصلاح پارامترهای مورد نیاز، تست داینو خیابانی را یک بار دیگر تکرار می کنید. اکنون با مقایسه قبل و بعد از ریمپ می توانید نتیجه تغییرات نرم افزاری اعمال شده را مشاهده کنید. در بخش داینو خیابانی، دستگاه OBDTOOLS 2 با سه گزینه مواجه می شوید:

1- ایران خودرو (شامل تمامی تولیدات و خودرو های مونتاژی شرکت ایران خودرو مجهز به موتور های بنزینی و دوگانه سوز)

2- سایپا (شامل تمامی تولیدات و خودرو های مونتاژی شرکت سایپا مجهز به موتور های بنزینی و دوگانه سوز)

3- مقایسه (قابلیت مقایسه جداول توان و گشتاور قبل و بعد از اعمال تغییرات نرم افزاری یا سخت افزاری)


انتخاب منوی داینومتر در دستگاه عیب یاب نسل 2

بیشتر بدانید: بررسی تخصصی دستگاه عیب یاب OBD Tools 2 را هم اکنون مشاهده کنید

مشخصات خودرو در تست دینامومتر نگار خودرو

یکی از مهم ترین بخش های تست داینو خیابانی دستگاه دیاگ پرتابل شرکت نگار خودرو، در نظر گرفتن تمامی پارامتر های مهم خودرو است که شامل موارد مختلفی از جمله ضریب درگ، مساحت سطح مقطع، وزن خودرو و سرنشین، ضریب دنده گیربکس، دمای هوا، ارتفاع شهر و مشخصات چرخ می شود. برخی از پارامترهای موجود در صفحه مشخصات خودرو مانند ضریب درگ، وزن خودرو، ضریب دنده، مساحت سطح مقطع و مشخصات چرخ خودرو بر اساس مدل اتومبیل انتخاب شده، به صورت پیش فرض در این صفحه قرار می گیرد.

به این ترتیب نیازی به محاسبه و وارد کردن اطلاعات پیش فرض اتومبیل برای انجام تست قدرت و گشاور وجود ندارد. مواردی که توسط متخصص ریمپ نیاز به تغییر دارد، وزن سرنشین، دمای هوا، ارتفاع شهر از سطح دریا است. در صورتی که رینگ و لاستیک اتومبیل توسط مالک دچار تغییر شده، نیاز به وارد کردن اطلاعات جدید به صورت دستی وجود دارد.

پرامترهای موثر در انجام داینو خیابانی

 

بیشتر بدانید: محصول دستگاه عیب یاب نسل دو OBD Tools 2 را مشاهده کنید

مزایای داینو خیابانی

قابلیت دینامومتر خیابانی در مقایسه با رولینگ، مزایای متعددی دارد که شامل موارد زیر می شود:

1- عدم نیاز به طی کردن مسافت طولانی برای مراجعه به معدود مراکز داینو

2- عدم نیاز به صرف هزینه هنگفت برای دریافت خدمات Dyno

3- زمان بر بودن پروسه ریمپ تیونینگ با استفاده از Rolling Dyno در مقایسه با داینو خیابانی

4- شباهت ساختار کارکرد هر دو نوع دینامومتر

5- عدم نیاز به تجهیزات جانبی دستگاه رولینگ

6- تست خودرو در شرایط واقعی جاده و شرایط جوی


انتشار: 1402/07/08
بازدید: 2309
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
شما می‌توانید نظرات خود را درباره این مطب در فرم زیر ارسال نمایید.
نظری ثبت نشده است شما اولین نفری باشید که درباره مطلب فوق اظهارنظر کنید.

تماس با ما

  • کارخانه و دفتر مرکزی: بابل، کیلومتر 7 جاده جدید بابل به آمل. کدپستی: 4758311150 صندوق پستی: 47135159
  • تهران: خیابان توحید، جنب مترو توحید، طبقه فوقانی بانک اقتصاد نوین، پلاک 33، طبقه 3، واحد 8
  • 011-35910000
  • info@negarkhodro.com

عضویت در خبرنامه

منو از جدیدترین اخبار مطلع کن
تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت فنی و مهندسی نگارخودرو شمال است.