گزارش سلامت خودرو، بررسی تمام ایرادات خودرو در یک نگاه
گزارش سلامت خودرو، بررسی تمام ایرادات خودرو در یک نگاه

 

 

 

 

 

 

گزارش سلامت خودرو، بررسی تمام ایرادات خودرو در یک نگاه

 

بحث عیب یابی خودرو آن هم بصورت کامل یکی از موضوعات همیشگی مورد بحث در بین تعمیرکاران بوده است. هر تعمیرکاری با توجه به شیوه ی کار و با استفاده و تکیه بر دانش فنی خود تعریف متفاوتی از این عملیات ارائه می کند. آیا عیب یابی همه یونیت های الکترونیکی خودرو با استفاده از دستگاه دیاگ با توجه به صرف هزینه و زمان کاری عاقلانه است؟

تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید:

 

عیب یابی خودرو به شیوه نوین دیاگ زدن

عیب یابی خودرو همیشه یکی از مهمترین دغدغه های مالکین و رانندگان انواع خودرو می باشد. خودرو نیز همانند هر وسیله مکانیکی دیگر، به مرور زمان و یا در شرایطی خاص، دچار بعضی عیوب و مشکلات می گردد که اکثر افراد برای رفع آن یا به دانش خود تکیه می کنند و یا از افراد با تجربه، همچون تعمیرکاران، کمک می گیرند. بحث عیب یابی خودرو، زمانی مورد توجه قرار می گیرد که خودروی ما بنا به دلایلی از کار در حالت نرمال خود خارج و دچار نقص فنی می گردد. در بسیاری از موارد و داشتن دانش کمی در رابطه با خودرو و نکات نگهداری خودرو، می توان بدون استفاده از دستگاه های تشخیص عیب و یا پرسش از افراد ماهر، مشکل خودرو را تشخیص داد و دقیقا دانست که عیب ایجاد شده در اثر وجود نقص در کدام قسمت خودرو می باشد. اما در برخی موارد تشخیص اینکه کدام قسمت خودرو دچار نقص فنی شده است کار چندان ساده ای نبوده و فقط باید از متخصصین در این امر و یا دستگاه های عیب یاب مخصوص در این زمینه که به دستگاه های دیاگ نیز معروف می باشند، استفاده نمود.

 

چرا به کمک دستگاه دیاگ خودرو را عیب یابی میکنیم؟

 

اگر از رانندگان خودرو باشید،حتما تاکنون نام دستگاه دیاگ یا دیاگ زدن را شنیده اید. دیاگ در واقع از ریشه لاتین کلمه   Diagnostic  به معنی عیب یابی گرفته شده است و در خودرو به معنی یافتن عیب و نقص های احتمالی در خودرو می باشد که سبب ایجاد ناهماهنگی و یا مشکلاتی در کارکرد خودرو گردیده است. در گذشته که خودروها فاقد بخش کامپیوتر یا ECU  بوده اند، عیب یابی خودرو دارای مراحل پیچیده ای بود و حتما برای این منظور نیاز بود تا از افراد واقعا متخصص در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو کمک گرفته شود. این موضوع باعث می شد که در گاهی مواقع، به خصوص زمانی که مشکلات خودرو از قسمت الکترونیکی و برق خودرو بود، تعمیرکاران نتوانند به درستی ایراد به وجود آمده در کارکرد خودرو را عیب یابی کنند و مشکلات تازه ای را نیز در خودرو به وجود آورند.

با گذشت زمان و پیشرفت خودروها، بخشی به نام ECU یا کامپیوتر، به خودرو ها اضافه شد که وظیفه کنترل و هماهنگی و ثبت اکثر رفتارهای خودرو را در خود دارد. این بخش به مرور زمان پیشرفته تر گردیده و اکنون با استفاده از آن می توان به اطلاعات بسیار جامع و کاملی در رابطه با نحوه عملکرد خودرو در حال و گذشته، دست یافت. زمانی که خودروها دارای ECU شدند، نحوه عیب یابی آنان بسیار ساده تر گردید و برای عیب یابی خودرو ، تنها نیاز به یک دستگاه عیب یاب یا همان دستگاه دیاگ بود. هر چه کامپیوترهای خودرو پیشرفته تر باشند و از سنسورهای بیشتری برای جمع آوری اطلاعات در خودرو، استفاده کرده باشند، عیب یابی خودرو ساده تر بوده و با استفاده از دستگاه های دیاگ، راحت تر می توان به مشکل ایجاد شده در خودرو پی برد.

قبلا در مقاله دستگاه دیاگ چیست؟(برای مطالعه کلیک کنید) بطور کامل این دستگاه و جزئیات نحوه کارکرد آن را مورد بررسی قرار دادیم و انواع کد خطاهای ثبت شده روی ایسیو در مقاله آشنایی با انواع کد خطا (برای مطالعه کلیک کنید) مورد بررسی قرار گرفته اند.

 

ایسیو و عیب یابی آن

پیش تر در مطلبی با عنوان ایسیو چیست؟ (برای مطالعه کلیک کنید) ایسیوی خودرو که مرکز تصمیم گیری خودرو بوده را به طور کامل معرفی کردیم .ایسیو اساسا یک کامپیوتر داخلی(Onboard) است که نحوه کارکرد و رفتار پیشرانه را با دریافت پارامترهای مختلف از انواع سنسور درون خودرو کنترل میکند. عیب یابی ایسیو موتور خودرو از جمله مهم ترین عملیات هاییست که برای عیب یابی و رفع ایراد خودرو مورد استفاده قرار میگیرد و بسیاری از ایرادات خودرو با بررسی دقیق خطای ایسیو و بررسی پارامترهای مربوط به آن نمایان می شود. برای این منظور می توان از دستگاه های دیاگ مولتی برند مانند دستگاه پرتابل نگارخودرو که طیف وسیعی از ایسیوهای مختلف خودروهای مختلف را برای عیب یابی پوشش می دهد استفاده کرد.

 

ترمز ضد قفل و عیب یابی آن

شاید بتوان حیاتی‌ترین سیستم در خودرو را سیستم ترمز دانست که قطعا عدم عملکرد صحیح آن، خسارات جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

با توجه به اهمیت سیستم ترمز خودرو، کمپانی‌های سازنده از همان بدو ساخت ترمز، به فکر ارتقاء و بهبود این سیستم بوده‌اند که این تلاش‌ها نیز به بار نشسته و ترمزهای ایمن‌تر و مطمئن‌تری روانه بازار شده‌است.

پیش تر در مقاله ای با عنوان نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو و انواع آن (برای مطالعه کلیک کنید)  به مطالعه و بررسی انواع مختلف سیستم ترمز گیری خودرو پرداختیم.

با توجه به اهمیت ترمز در خودرو و لزوم رفع ایرادات آن با استفاده از دستگاه های دیاگ مولتی برند از جمله دستگاه پرتابل نگارخودرو میتوان با توجه به خطاها و پارامترهای ترمز ABS آن را عیب یابی کرد.

 

سیستم ایربگ و عیب یابی آن

کیسه‌ هوا یا ایربگ، بالشتی اضطراری است که هنگام تصادف پر از باد شده و مانند محافظ بین سرنشین و خودرو قرار می‌گیرد. کیسه‌های هوا بعد از کمربند‌های ایمنی، دومین وسیله‌ای بودند که جهت ارتقای ایمنی خودروها مورد استفاده قرار گرفتند. سال‌ها زمان برد تا استانداردهای جهانی و کارشناسان در نقش مثبت کمربند ایمنی برای حفظ سرنشینان از آسیب‌های بیشتر به تفاهم برسند و استفاده از آن را برای سرنشینان و راننده تبدیل به قانون کنند.

پیش تر در مطلبی با عنوان آشنایی با ایربگ-کیسه هوای خودرو(برای مطالعه کلیک کنید) بطور کامل با ایربگ و نقش و اهمیت آن در خودرو آشنا شدیم.

ایربگ یکی از موارد مهم ایمنی خودروست که عیب یابی و رفع ایراد آن میتواند نقش مهمی در ایمنی و سلامت سرنشینان خودرو ایفا کند. با استفاده ار دیتگاه های دیاگ مولتی برند مانند دستگاه پرتابل نگار خودرو میتوان ایربگ را عیب یابی کرد.

 

فرمان برقی و عیب یابی آن

وجود سیستم فرمان برقی در خودرو باعث کاهش میزان خرابی سیستم‌های فرمان خودرو، راحتی بیشتر، تجربه رانندگی بهتر و حتی ایمنی بیشتر خودرو ها شده است. چگونگی عملکرد این عضو خودرو پیش تر در مقاله ای با عنوان سیستم فرمان برقی یا ESP(برای مطالعه کلیک کنید) بررسی شده که مطالعه آن خالی از لطف نیست. فرمان برقی هم مانند موارد قبلی با دستگاه پرتابل نگارخودرو قابل عیب یابی و تعمیر است.

 

سیستم های مالتی پلکس و عیب یابی آنها

عملکرد سیستم مالتی پلکس خودرو بدین صورت است که به جای استفاده از کابل های بسیار ، دستورات ECU به هر قطعه با یک کد اختصاصی فرستاده می شود . در واقع بوسیله یک زوج کابل و بصورت سری تمامی قسمتهای خودرو کابل کشی می شود و هر قطعه بر اساس شناسه یا کد اختصاصی ای که دارد فرامین لازم را دریافت و اجرا می کند .

مالتی پلکس در واقع به معنای چند جزئی بودن می باشد و  در خودرو به این معنی است که اجزای مختلف خودرو بصورت جدا از هم کار کرده و در نهایت به یکدیگر متصل می گردند. در حقیقت یک خودرو که از این سیستم بهره می برد، تمامی اجزای آن به طور مستقل کار خواهند کرد و در نهایت یک هدف مشترک را که همان روشن شدن و به حرکت در آمدن خودرو و فعال شدن امکانات رفاهی آن می باشد، دنبال می کنند.

سیستم های مالتی پلکس در مقاله سیستم مالتی پلکس(برای مطالعه کلیک کنید) به تفضیل توضیح داده شده اند و عیب یابی آنها با دستگاه پرتابل نگارخودرو قابل انجام است

 

گزارش سلامت خودرو، بررسی تمام ایرادات خودرو در یک نگاه

بحث عیب یابی خودرو آن هم بصورت کامل یکی از موضوعات همیشگی مورد بحث در بین تعمیرکاران بوده است. هر تعمیرکاری با توجه به شیوه ی کار و با استفاده و تکیه بر دانش فنی خود تعریف متفاوتی از این عملیات ارائه میکند.

متاسفانه بسیاری از تعمیرکاران به علت عدم آگاهی ،رفع ایراد و عیب خودرو را تنها در عیب یابی و تعمیر ایرادات ایسیو موتور خودرو می دانند و توجهی به یونیت های دیگر خودرو ندارند. و عده ای هم بخاطر زمان بر بودن عیب یابی تمام یونیت های خودرو این کار را انجام نمی دهند.

در هر دو صورت عیب یابی کام خودرو باید هم برای ایسیو موتور و هم تجهیزات دیگر خودرو که نقش های بسیار مهمی در خودروهای جدید بازی میکنند انجام شود

ویژگی گزارش سلامت دستگاه پرتابل نگارخودرو میتواند تا با زدن یک دکمه شما را از تمامی ایرادات تمای یونیت های خودرو آگاه کند.

در لیست شناسایی شده برای خودروی مورد نظر شما تمامی یونیت های که خطای قابل ملاحظه ای ندارند با رنگ سبز مشخص میشوند و تعداد خطاهای یونیت های دیگر هم در مقابل آنها نمایش داده میشود تا برای عیب یابی این یونیت ها اقدام شود.

با استفاده از این قابلیت میتوان عیب یابی کلی خودرو را راحت تر و سریع تر از گذشته انجام داد.


انتشار: 1401/08/14
بازدید: 697
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
شما می‌توانید نظرات خود را درباره این مطب در فرم زیر ارسال نمایید.
نظری ثبت نشده است شما اولین نفری باشید که درباره مطلب فوق اظهارنظر کنید.

تماس با ما

  • کارخانه و دفتر مرکزی: بابل، کیلومتر 7 جاده جدید بابل به آمل. کدپستی: 4758311150 صندوق پستی: 47135159
  • تهران: خیابان توحید، جنب مترو توحید، طبقه فوقانی بانک اقتصاد نوین، پلاک 33، طبقه 3، واحد 8
  • 011-35910000
  • info@negarkhodro.com

عضویت در خبرنامه

منو از جدیدترین اخبار مطلع کن
تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت فنی و مهندسی نگارخودرو شمال است.