تنظیم کیلومتر
تنظیم کیلومتر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تنظیم کیلومتر

تاریخچه کیلومتر شمار

 

کیلومتر شمارهای مکانیکی

کیلومترشمارهای اولیه بصورت کاملا مکانیکی از طریق چرخ دنده هایی که بر روی آن اعدادی نوشته شده بودند، میزان کارکرد خودرو را نشان می دادند. این چرخ دنده مانند ساعت آنالوگ بوسیله میله ای به هاب چرخ های جلو متصل بود، به نوعی با به حرکت درآمدن چرخ های خودرو، میله متصل به هاب باعث چرخش چرخ دنده های داخل کیلومتر شمار می گردید و به راحتی میزان سرعت و مقدار پیماش داده شده، مشخص می گردید.

با هر بار چرخش تایر خودرو، مسافتی برابر با محیط تایر طی خواهد شد. اکثر تایرهای خودروهای سواری محیطی تقریبا برابر با دو متر تا سه متر را دربر می گیرند. ابعاد دقیق این محیط، تابعی از اندازه رینگ و سایز لاستیک می باشند. حال محیط تایر را دو متر فرض بگیریم، با 50 بار چرخش تایر، خودرو 100 متر حرکت کرده است. و پس از 500 بار چرخش تایر، خودرو دقیقا یک کیلومتر مسافت طی کرده است.

نحوه کارکرد و ثبت کیلومتر در کیلومتر شمارهای مکانیکی

در کیلومترشمارهای آنالوگ با هر 10 بار چرخش یک عدد، اتصال مکانیکی موجود در چرخ دنده عدد فوق باعث به حرکت در آمدن چرخ دنده سمت چپ خود می گردد. و چرخ دنده فوق را یک واحد افزایش خواهد داد و این روند تا آخرین چرخ دنده در سمت چپ ادامه خواهد داشت.

در کیلومتر شمارهای آنالوگ قدیمی تر، دارای 5 رقم بود که تا مسافت 99999 را نشان میداد و با رسیدن به این عدد، مقدار صفر می گردید. با گذشت زمان یک رقم دیگر نیز به این نوع کیلومتر شمارها اضافه گردید و تا عدد 999999 را نشان می داد. و بعدها قسمت مشابهی تحت عنوان ادومتر تا عدد 99999 اضافه گردید و این قابلیت را داشت که با زدن یک دکمه صفر گردد و با از این طریق راننده می توانست مسافتی را اندازه گیری نماید.

کیلومتر شمارهای دیجیتال با سنسور کیلومتر

در خودروهای که تقریبا طی 20 سال گذشته ساخته شده، به مرور از کیلومترشمارهای دیجیتال استفاده گردیده است. برای ثبت میزان کیلومتر در این نوع خودروها که اغلبا انژکتوری نیز میباشند. از سنسور کیلومتر استفاده گردیده است. در اکثر این مدل خودروها، سنسور کیلومتر بر روی دیاق دیفرانسیل نصب گردیده و از طریق چرخش دیفرانسیل خودرو، مقدار حرکت خودر را به پشت آمپر گزارش می دهد.

کیلومتر شمارهای دیجیتال با سنسور abs

در خودروهای جدیدتر سنسور کیلومتر فوق حذف گردیده و دیگر سنسوری تحت این عنوان بر روی خودرو وجود ندارد. و از طریق سنسورهای abs که بر روی چرخ دنده های abs خودرو نصب گردیده است. در ابتدا میزان کیلومتر به ایسیو و کامپیوتر خودرو گزارش داده میشود و سپس ایسیو این میزان را به پشت آمپر و یکی از کامپیوتر یا نودهایی که وظیفه کنترل پشت آمپر را دارد، گزارش می دهد. که به سیستم برق مالتی پلکس معروف می باشند.

مقدار کیلومتر در خودروهای کاربراتور و قدیمی تر در کجا ثبت می شد؟

بطور کلی در خودروهای قدیمی تر که اکثرا از سیستم تزریق سوخت کاربراتور استفاده می کردند و دارای پشت آمپرهای آنالوگ بودند. میزان کیلومتر فقط در آمپر ثبت میگردید.

در این نوع خودروها، همانند تزریق سوخت که بصورت مکانیکی صورت میگرفت، میزان کارکرد خودرو از طریق میله متصل به هاب خودرو یا توسط سیمی که به چرخ دنده دیفرانسیل متصل بود بصورت مکانیکی در آمپر ثبت می گردید.

محل ثبت کیلومتر خودرو در خودروهای انژکتور

این نوع خودروها نیز با توجه به تکنولوژی مورد استفاده قرار گرفته شده مخصوصا در سیستم برق خودرو، به چندین صورت میزان کیلومتر را در پشت آمپر، ایسیو (کامپیوتر خودرو) و در یکی از نودهای مالتی پلکس ذخیره می کنند.

در ادامه با توجه به خودروهای موجود در ایران که کلا به سه بخش، خودروهای تولید داخل، خودروهای وارداتی چینی و خودروهای وارداتی غیر چینی، بطور کامل توضیح خواهیم داد که در هر خودرو، کیلومتر در کدام قسمت ها ذخیره می گردد.

محل ثبت کیلومتر خودرو در خودروهای ایرانی

خودروهای تولید شده داخل شامل ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و بهمن که اکثرا بعنوان مونتاژ کننده خودرو مشغول به فعالیت می باشند. و لذا خودروهای چینی که در این کارخانجات مونتاژ و ارایه می گردد را در بخش خودروهای چینی توضیح خواهیم داد.

محل ثبت کیلومتر در خودروهای تولید ایران خودرو

در خودروهای تولید شده در ایران خودرو از اوایل دهه 80 الی اواخر دهه 80 ، بطور کلی میزان کیلومتر در این خودروها، پشت آمپر و ایسیو (کامپیوتر خودرو) می باشد. و مقدار کیلومتر پیمایش شده توسط سنسور کیلومتر که بر روی دیفرانسیل خودرو نصب می گردد. به ایسیو و پشت آمپر گزارش داده می شود.

تنها خودرو متفاوت تولیدی ایران خودرو، خودروهای 206 قبل از سال 90 می باشند که معروف به 206 فرانسوی هستند و میزان کیلومتر در پشت آمپر و BSI ذخیره می گردد و از سیستم برق مالتی پلکس (شبکه) بهره می برند.

محل ثبت مقدار مسافت طی شده در خودروهای دارای سیستم مالتی پلکس ایران خودرو

در اوایل سالهای 90 ایران خودرو اقدام به ارایه سیستم برق مالتی پلکس بر روی برخی خودروهای خود نمود. که در این نوع از خودروها، محل ثبت کیلومتر خودرو علاوه بر پشت آمپر و ایسیو در یکی از نودهای مالتی پلکس خودرو نیز می باشد.

 

در دهه 90 اکثر تولیدات ایران خودرو بصورت مالتی پلکس ارایه می گردید. که به نام های ماکس – اکو ماکس – SMS معروف می باشند و هر کدام دارای نودهای مختلف هستند. که در همه این نوع مدلهای MultiPlax محل ثبت کیلومتر خودرو آمپر ایسیو و یکی از نودهای مالتی پلکس می باشد. در سیستم برق ماکس علاوه بر آمپر و ایسیو، میزان کیلومتر در FN نیز ذخیره میگردد.

در سیستم های برق اکوماکس و SMS نیز میزان کیلومتر علاوه بر آمپر و ایسیو در نود زیر فرمان تحت عنوان BCM در اکوماکس و CCN در مدل SMS ذخیره میگردد.

میزان کیلومتر در خودروهای تولید سایپا در کدام قسمت ها ثبت می شود ؟

اما در تولیدات سایپا، محل ثبت کیلومتر خودرو، پشت آمپر و ایسیو (کامپیوتر خودرو) می باشد و در مدلهایی از خودرو کوئیک از سیستم برق مالتی پلکس استفاده کرده است که در این نوع از سیستم برق میزان کیلومتر در سه قسمت پشت آمپر، ایسیو (کامپیوتر خودرو) و نود زیر فرمان BCM ذخیره می گردد.

مسافت طی شده در خودروهای چینی در کدام قسمت های خودرو ثبت می گردد ؟

در خودروهای چینی میزان کیلومتر خودرو، تمام آنها پشت آمپر و ایسیو (کامپیوتر خودرو) می باشد.

در خودروهای خارجی غیر چینی در کدام قسمت ها مقدار کارکرد خودرو ثبت می شود ؟

در خودروهای وارداتی غیر چینی اعم از کیا هیوندا تویوتا نیسان مزدا، محل ثبت کیلومتر خودرو، نیز مانند رقبای چینی خود پشت امپر و ایسیو (کامپیوتر خودرو) می باشد. و در برخی خودروهای دارای گیربکس اتومات در ایسیو گیربکس نیز مقدار مسافت طی شده ثبت می گردد.

در مورد خودروهای بنز و بی ام و، بنوعی ساختاری مشابه Multi plax دارند و در سه بخش یا پنج بخش، ثبت میگردد

 

در چه زمانی نیاز به تنظیم کیلومتر داریم؟

  • تعویض کامل پشت آمپر
  • تعویض ایسیو
  • تعویض نودهای مالتی پلکس
  • مشاهده عدد 99999 روی پشت آمپربصورت ناگهانی
  • تعویض باتری در برخی خودروهای چینی

 

با استفاده از بسته تنظیم کیلومتر ایسیو دستگاه پرتابل OBD TOOLS میتوان عملیات تنظیم کیلومتر ایسیو را انجام داده و همچنین با استفاده از بسته نرم فزاری تنظیم کیلومتر پشت آمپر هیوندا و کیا را انجام داد

همچنین با استفاده از دستگاه پروگرامر ECU PROG میتوان عملیات تنظیم کیلومتر را برای نودهای مالتی پلکس و پشت آمپرخودروهای مختلف انجام داد.


انتشار: 1400/06/15
بازدید: 6348
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
شما می‌توانید نظرات خود را درباره این مطب در فرم زیر ارسال نمایید.
نظری ثبت نشده است شما اولین نفری باشید که درباره مطلب فوق اظهارنظر کنید.

تماس با ما

  • کارخانه و دفتر مرکزی: بابل، کیلومتر 7 جاده جدید بابل به آمل. کدپستی: 4758311150 صندوق پستی: 47135159
  • تهران: خیابان توحید، جنب مترو توحید، طبقه فوقانی بانک اقتصاد نوین، پلاک 33، طبقه 3، واحد 8
  • 011-35910000
  • info@negarkhodro.com

عضویت در خبرنامه

منو از جدیدترین اخبار مطلع کن
تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت فنی و مهندسی نگارخودرو شمال است.