رفع کُپ دریچه گاز برقی
رفع کُپ دریچه گاز برقی

 

 

 

 

 

 

 

 

رفع کُپ دریچه گاز برقی

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که رانندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند ، تاخیر دریچه گاز می باشد ؛ که در خودروهای دارای دریچه گاز برقی قابل مشاهده است.

 

دریچه گاز چیست ؟؟

هر موتور خودرویی جهت فعالیت خود نیاز به سه مقوله بنزین جرقه و هوا دارد. مخلوط این سه مقوله در داخل سیلندر باعث ایجاد احتراق شده و انرژی حاصل شده باعث به حرکت درآمدن پیستون و در نتیجه خودرو می گردد.

قطعه ای که وظیفه ورود  هوا به داخل موتور و سیلندر خودرو را برعهده دارد. دریچه گاز نامیده می شود. دریچه گاز به وسیله یک شیر پروانه ای و با تغییر زاویه آن میزان هوای ورودی به موتور را تنظیم می کند. و در ادامه ایسیو (کامپیوتر خودرو) نیز با توجه به همین میزان زاویه دریچه گاز اقدام به پاشش بنزین و ایجاد جرقه در داخل سیلندر می نماید.

پس بنابراین می توان نتیجه گرفت که میزان توان و گشتاور موتور خودرو تابعی از میزان زاویه شیرپروانه دریچه گاز می باشد.

دریچه گاز چگونه کار می کند ؟؟

همانطور که گفته شد، میزان هوای ورودی به موتور تابعی از زاویه شیر پروانه ای می باشد. در عکس بالا کاملا شیر پروانه ای مشخص گردیده است. راننده با گاز دادن باعث تغییر زاویه شیر پروانه ای شده در نتیجه هوای بیشتری به داخل موتور وارد می گردد.

همچنین دریچه گاز توسط یک سنسور به نام استپر، در زمانی که راننده پدال از را فشار نمی دهدباعث ورود هوا به داخل موتور می گردد و در نیتجه خودرو خاموش نمی شود. که به این حالت کارکرد موتور، درجا یا IDLE گفته میشود.

دریچه گاز برقی یا سیمی ؟!

در برهه ای از سال‌های اخیر در بسیاری از خودروهای تولید شده ایران ، استفاده از دریچه گاز برقی در عوض استفاده از دریچه سیمی رایج شد. پس از مدتی ایرادات دریچه گازهای برقی نمایان گشت و مجدادا  دریچه گاز سیمی به خودروها بازگشت.

تا اینجا مقاله رفع تاخیر دریچه گاز برقی با دریچه گاز و نحوه کار آن آشنا گردید و متوجه شدید که با فشار دادن پدال گاز توسط راننده، باعث تغییر زاویه شیر پروانه ای دریچه گاز شده و در نتیجه میزان هوای بیشتری وارد موتور خواهد شد.

حال در دریچه گاز سیمی ارتباط بین شیر پروانه ای دریچه گاز و پدال گاز، از طریق یک سیم فلزی میسر می گردد. و کارکرد این سیم به نوعی مشابه سیم کاپوت می باشد. اما در دریچه گاز برقی، دیگر خبری از سیم فلزی نیست. و ارتباط بین آنها از طریق چند رشته سیم برقی که دارای سیگنال و به نوعی برق 5 ولت و منفی هستند، برقرار می گردد.

در دریچه گاز سیمی به محض فشرده شدن، پدال گاز، شیر پروانه ای نیز مطابق آن تغییر زاویه داده و باز می گردد. اما در دریچه گاز برقی، به علت رعایت برخی استاندارد ها مانند آلایندگی یورو 4، زاویه شیرپروانه ای در هنگام فشرده شدن پدال گاز کمتر از حالت مشابه زاویه شیرپروانه ای دریچه گاز سیمی می باشد که در نتیجه میزان هوای کمتری وارد موتور می شود.

چه خودروهایی دریچه گاز برقی دارند؟

لیست خودروهای دارای دریچه گاز برقی به شرح زیر است :

دریچه گاز برقی 206 صندوق دار دوگانه سوز

دریچه گاز برقی 206 تیپ 4

دریچه گاز برقی 206 تیپ 6

دریچه گاز برقی 206 با ایسیو 7.4.4

دریچه گاز برقی 206 با ایسیو 7.4.5

دریچه گاز برقی 206 با ایسیو J 34

دریچه گاز برقی سورن TU5

ردریچه گاز برقی  خودرو JAC j5

رفع کپ خودرو MVM 530

سمند ef7 با ایسیو me7.4.9

خودرو MG 550

 

مشکلات دریچه گاز سیمی چه هستند ؟

دریچه گازی سیمی بر خلاف نوع برقی مشکل دیر روشن شدن اول صبح و یا تاخیر در گاز خوری را ندارد ولی بواسطه گاز خوردن آنی ، سبب اذیت شدن راننده و عدم لذت از سواری میشوند؛ به این معنا که هنگام فشار دادن پدال گاز راننده به صندلی میچسبد و با برداشتن پا از روی پدال ، راننده به سمت جلو کشیده میشود، در ترافیک این عقب و جلو شدن ها سبب خستگی راننده میگردد.

دریچه گاز سیمی سبب افزایش مصرف سوخت میشود و امکان نصب کروز ( ثابت کننده سرعت ) وجود ندارد چونکه موتوری وجود ندارد تا عقب و جلو شدن دریچه گاز و یا ثابت ماندن آن را انجام دهد

چرا دریچه گاز برقی در خودرو استفاده شد ؟

دريچه گاز برقی به دليل امکان كنترل دقيق‌تر ميزان هواي ورودي به موتور، نسبت به دريچه گاز مكانيكی برتری داشت . همچنين با استفاده از اين مكانيزم، امكان استفاده از قابليت‌هاي كنترل و فناوري‌هاي پيشرفته مديريت موتور و خودرو ممكن مي‌گردد و در نتيجه راندمان و كارايي موتور بيشتر خواهد بود.

از ديگر مزاياي استفاده از اين نوع دريچه گاز، تنظيم و برنامه‌ريزي كنترل تغيير دريچه گاز بر اساس نياز مشتري و استراتژي تعريف‌شده براي موتور مي‌باشد؛ بنابراين مي‌توان از يک نوع دريچه گاز براي موتورهاي مختلف با استراتژي‌هاي گوناگون استفاده کرد.

اما مهم‌ترين برتری دريچه گازبرقي نسبت به نوع مکانيکي، کاهش مصرف سوخت و آلودگي است. در طول چرخه کاري موتور يکي از مواردي که بيشترين مصرف سوخت و توليد آلاينده‌ها در خودرو صورت مي‌گيرد، زماني است که راننده به طور ناگهاني بر پدال گاز فشار مي‌آورد. در دريچه گاز مکانيکي دستور راننده به طور کامل اجرا و به دريچه گاز منتقل مي‌شود كه در اين شرايط نسبت سوخت و هوا مي‌تواند از حالت بهينه خارج شده و ميزان مصرف سوخت و آلاينده‌ها افزايش يابد. اما در دريچه گاز برقي تغييرات ناگهاني دريچه گاز توسط ایسیو کاهش يافته و به تغيير ملايم‌ تر دريچه گاز تبديل مي‌شود و بدين ترتيب ميزان مصرف سوخت و آلاينده‌ها کاهش مي‌يابد.

علت نارضایتی رانندگان از دریچه گاز برقی چیست ؟

در برخي موارد راننده‌ها ، از موتورهای مجهز به دريچه گاز برقي، به دليل کاهش حس رانندگی اسپرت و گاها کاهش شتاب خودرو شکايت دارند.

ایراد اصلی دریچه گاز برقی چیست؟

یکی از معایب اصلی دریچه گازهای برقی، تاخیر در عملکرد آن است. بدان معنی که میان فشردن پدال گاز و باز شدن دریچه گاز اختلاف زمانی محسوسی وجود دارد که در شتاب گیری اولیه تاثیر منفی شدیدی می‌گذارد و همچنین در هنگام رانندگی در سطوح شیب‌دار این تاخیر واقعاً راننده را آزار می‌دهد و اجازه شتاب‌گیری مناسب به خودرو را نمی‌دهد.

توضیح دقیق عملکرد دریچه گاز برقی

در خودروهایی که دریچه گاز آن‌ها سیمی است، به محض فشردن پدال مستقیماً دریچه گاز نیز همزمان شروع به باز شدن می‌نماید. ولی در دریچه‌های برقی بعد از آن که پدال گاز فشرده می‌شود، موقعیت آن توسط سنسور پدال گاز به ایسیو ارسال می‌گردد و ایسیو با تغییر آن، مقدار اصلاح شده‌ای را به دریچه گاز برای باز شدن ارسال می‌کند.

در داخل دامپ هر ایسیو یک جدول و نمودار برای تبدیل موقعیت پدال به موقعیت دریچه گاز وجود دارد که در هر خودرویی متفاوت می‌باشد. این نمودار به هیچ عنوان خطی نبوده و به همین علت است که به ازای فشردن پدال گاز احساس می‌کنید که دریچه گاز کمتر از حد انتظار شما باز می‌شود و لذا خودرو شتاب مناسبی نمی‌گیرد.

رفع تأخیر پدال ایسیوهای مختلف

رفع تأخیر پدال در ایسیو 7.4.4 و 7.4.5

در ایسیو Bosch ME7.4.4 و Bosch ME7.4.5 در موقعیت‌های پدال کمتر از ۴۰ % ، مقدار فرمان ارسالی از جانب ایسیو به دریچه گاز کمتر بوده (حدوداً ۱۰ درصد) و این سبب می‌شود که پدال گاز کمتر و با نرخ و سرعت کمتری شروع به باز شدن نماید و این همان احساس تاخیری است که راننده در رانندگی لمس می نماید.

رفع تأخیر پدال در ایسیو 7.4.9

این تاخیر در خودروی سمند ای اف سون با ایسیو Bosch ME7.4.9 بسیار بیشتر بوده و نمودار آن نیز نشان می‌دهد که همواره مقدار بازشدگی دریچه گاز دارای اختلاف بسیاری با مقداری است که راننده پدال را فشرده می‌نماید.

با استفاده از دستگاه پرتابل OBD TOOLS شرکت نگارخودرو و با استفاده از بسته ریمپ خودروهای ایرانی و بسته افزایش شتاب خودرو های خارجی در این روش بدون تغییر سخت افزاری در خودرو ، با یک روش حرفه‌ای ، نه تنها کپ اولیه و تاخیر دریچه گاز کاملاً بر طرف می‌گردد بلکه شتاب خودرو به طور محسوسی افزایش می‌یابد.


انتشار: 1400/05/16
بازدید: 18678
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
شما می‌توانید نظرات خود را درباره این مطب در فرم زیر ارسال نمایید.
نظری ثبت نشده است شما اولین نفری باشید که درباره مطلب فوق اظهارنظر کنید.

تماس با ما

  • کارخانه و دفتر مرکزی: بابل، کیلومتر 7 جاده جدید بابل به آمل. کدپستی: 4758311150 صندوق پستی: 47135159
  • تهران: خیابان توحید، جنب مترو توحید، طبقه فوقانی بانک اقتصاد نوین، پلاک 33، طبقه 3، واحد 8
  • 011-35910000
  • info@negarkhodro.com

عضویت در خبرنامه

منو از جدیدترین اخبار مطلع کن
تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت فنی و مهندسی نگارخودرو شمال است.