کات آف چیست؟
کات آف چیست؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کات آف چیست؟

کات آف ( cutoff ) در واقع زمانی است که سوپاپ ورودی موتور بسته می‌شود و برای چند لحظه ورود هوا یا سوخت به داخل پیستون قطع می‌شود. امروزه کات آف مخصوص پیشرانه‌های انژکتوری است که از طریق ECU  یا همان کامپیوتر خودرو مدیریت می‌شوند. در اتومبیل‌های مدرن امروزی زمانی که دور موتور خودرو به شدت بالا می‌رود و می‌خواهد از محدوده قرمز رنگ روی صفحه مربوطه گذر کند، برای چند لحظه سوخت رسانی به موتور قطع می‌شود و جرقه‌ای در زیر پیستون‌ها شکل نمی‌گیرد و پس از آن دوباره سوخت رسانی شروع می‌شود تا خودرو بتواند به دور موتور بالاتر برسد. میزان زمانی که یک موتور کات آف می‌کند به سیستم خنک‌کننده آن بستگی دارد؛ زیرا در صورتی که موتور در زمان کات آف به اندازه مناسب خنک نشود، در دور موتور بالاتر منفجر خواهد شد. مهندسان صنعتی در خودروهای مسابقه‌ای مدرن سعی کرده‌اند که بازه زمانی کات آف را به حداقل برسانند تا راننده بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن به دور موتور بالا برسد. در واقع در زمان کات آف، فقط سوپاپ‌های خروجی باز است و همین موضوع باعث می‌شود میزان گاز خارج شده از اگزوز خودرو، به حداکثر برسد. خارج کردن ناگهانی گاز‌ها باعث بوجود آمدن صدایی می‌شود که در صنعت تیونینگ اتومبیل به صدای کات آف معروف است. البته کات آف کردن هیچ‌گاه بی ضرر نیست و به موتور اتومبیل شما فشار زیادی وارد می‌کند؛ از همین رو کات آف کردن بی‌مورد و بی‌دلیل هیچگاه پیشنهاد نمی‌شود.

کاتاف رگباری چیست؟

نام دیگر این نوع از کات آف زدن هارد کات آف است. هنگامی که دور موتور به میزان تعیین شده یا مورد نظر می‌رسد به شکل ناگهانی پاشش تمام انژکتورها قطع می‌شود و به دنبال آن هم جرقه شمع‌ها متوقف می‌شود. با این اتفاق دور موتور به صورت ناگهانی افت می‌کند و حتی می‌تواند تا RPM 500 هم کاهش داشته باشد.

با برگشتن موتور به دور موتور امن بار دیگر انژکتورها و سیستم جرقه با تمام قدرت فعال می شوند و در یک لحظه ای کوتاه دوباره موتور به مرز کاتاف می رسد که البته این موضوع بسته به نوع ECU متفاوت است. کاتاف رگباری در خودروهای مسابقه‌ای بیشتر کاربرد دارد.

دور موتور 9000 در برخی خودروها

برای تولید خودروهای شهری باید از موتورهایی استفاده کرد که میل لنگ و سیستم های مکانیکی آن حداکثر به دور موتور ۹۰۰۰ تا ۹۵۰۰ دور در دقیقه برسند، هرچند که این یک استاندارد است اما در همه خودروها این موضوع رعایت نمی‌شود و با توجه به وجود محدوده ی قرمز دور موتور در حدود 6000 دور ، دیگر نیازی به این دقت در تولید نیست.

به همین دلیل در حال حاضر تنها اتومبیل‌های مسابقه‌ای یا تیونینگ شده می‌توانند به دور موتوری بیشتر از ۹۰۰۰ دور دقیقه برسند.

در صورتی که دور موتور بالا به اتومبیل شما آسیب بزند باید از طریق روش‌های برنامه دهی که توسط کامپیوتر خودرو انجام می‌شود تنظیمات لازم برای قطع شدن جریان تزریق سوخت و کاهش ورود اکسیژن به داخل سیلندرها را انجام دهید. به این شکل جلوی رسیدن دور موتور اتومبیل به ۹۰۰۰ و بیشتر از آن گرفته می‌شود. این کار را مهندسان با روش‌هایی که گفته شد برای خودروی شما انجام می‌دهند و از سپردن کار به افراد غیر متخصص جلوگیری کنید.

برای جا به جا کردن محدوده ی قرمز دور موتور از طریق برنامه‌دهی در خودروهای مدرن، یک پاور باکس بر روی ECU نصب می‌کنند و با برنامه‌دهی جدید باعث می‌شوند که دستور کات اف زدن خودرو در زمان مقرر صورت نگیرد و فرآیند سوخت‌رسانی ادامه پیدا کند. البته توجه داشته باشید که چنین کاری را متخصصان باید انجام دهند؛ زیرا کار بسیار و حساس و خطرناکی است. همچنین بهتر است خودرو فقط در شرایط مسابقه‌ای عمل کاتاف نزدن را انجام دهد.

توسط دستگاه پرتابل نگارخودرو و از طریق ریمپ و تیونینگ ایسیو میتوان عملیات های کات آف و کات آف رگباری را روی خودرو انجام داد.

 


انتشار: 1400/04/28
بازدید: 2209
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
شما می‌توانید نظرات خود را درباره این مطب در فرم زیر ارسال نمایید.
نظری ثبت نشده است شما اولین نفری باشید که درباره مطلب فوق اظهارنظر کنید.

تماس با ما

  • کارخانه و دفتر مرکزی: بابل، کیلومتر 7 جاده جدید بابل به آمل. کدپستی: 4758311150 صندوق پستی: 47135159
  • تهران: خیابان توحید، جنب مترو توحید، طبقه فوقانی بانک اقتصاد نوین، پلاک 33، طبقه 3، واحد 8
  • 011-35910000
  • info@negarkhodro.com

عضویت در خبرنامه

منو از جدیدترین اخبار مطلع کن
تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت فنی و مهندسی نگارخودرو شمال است.