ریمپ چیست؟
ریمپ چیست؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ریمپ چیست؟

کلمه ریمپ (ReMap) از ترکیب دو بخش “Re” و “Map” تشکیل شده است. اضافه شدن Re در ابتدای افعال انگلیسی به معنای باز انجام آن فعل است. به عنوان مثال Re-Engineering به معنای باز مهندسی است. Map نیز در معنا به نقشه ترجمه می شود.

در موضوع برنامه ریزی ECU به جداول پیش فرض و از پیش تعیین شده توسط شرکت سازنده برای عملکرد قسمت های مختلف موتور خودرو Map Table گفته می شود. از جمله این جداول می توان به زمان بندی جرقه زنی، میزان پاشش سوخت توسط انژکتور، پارامترهای کنترلی سنسور اکسیژن و … اشاره کرد.

ریمپ به معنای بازنویسی، تغییر، افزایش و یا کاهش پارامترهای موجود در جداول مورد نظر در برنامه ECU با اهدافی همچون کاهش مصرف سوخت، افزایش راندمان خودرو، افزایش شتاب، افزایش حداکثر سرعت و … خودرو است.
در خودروهای انژکتوری از ایسیو (کامپیوتر) جهت مدیریت موتور خودرو استفاده شده است که این کامپیوتر دستور پاشش و ایجاد جرقه براساس فاکتورهای گوناگون با توجه به شرایط کار موتور را صادر میکند.

ایسیو علاوه بر ایجاد و نظارت بر میزان پاشش سوخت و تنظیم جرقه بر بسیاری از موارد مورد نیاز یک خودرو انژکتوری نیز نقش مستقیم دارد.

کلیه وظایف ایسیو از طریق یک نرم افزار انجام می پذیرد که به اصطلاح به این نرم افزار، دامپ گفته میشود.  در تعریف ساده تر، ایسیو یک نوع کامپیوتر بوده و دامپ نیز سیستم عامل این کامپیوتر می باشد.

تا اینجای کار بطور کلی با مفهوم دامپ آشنا شدیم. حال این دامپ شامل بسیاری از جداول مورد نیاز جهت کارکرد یک موتور می باشد. مانند جداول پاشش سوخت و پدال گاز، هوای ورودی، گشتاور و

سازنده خودرو، با توجه به نوع خودرو و همچنین نوع ایسیو استفاده شده و با در نظر گرفتن یکسری فاکتورهای کلی، و بعلت استراتژی مهمی مانند تامین قطعات یدکی و از دست ندادن مشتری و بسیاری از مولفه های اقتصادی دیگر که در این بحث نمی گنجد، اقدام به انتقال دامپ به ایسیو خودرو می نماید.

این دامپ امکان استفاده موثر از تمام توان خودرو را دارا نمی باشد و جهت دسترسی به قدرت بیشتر و به نوعی پنهان خودرو نیاز است که جداول دامپ مورد تنظیم و بازیابی قرار گیرد.

به تنظیم و بازیابی جداول دامپ، ریمپ گفته میشود. حال این بازیابی جداول با توجه به وضعیت خودرو و نیاز مشتری توسط یک متخصص ریمپ انجام خواهد گرفت.

 

 

روش های مختلف انجام ریمپ

بسته به نوع ایسیو موتور خودرو ، ریمپ از سه طریق امکان پذیر است:

  • از پورت OBD سوکت دیاگ
  • از طریق پین ( مشهور به کاتگ)
  • از طریق اتصال به برد ایسیو: روش جیتگ

 

چرا شرکت‌های خودروسازی ریمپ ای سی یو را انجام نمی‌دهند؟

شرکت‌های خودروسازی باید استانداردهایی مانند میزان‌ آلایندگی خودرو، مصرف سوخت و… را در نظر بگیرند. همچنین خودروها با تیراژ بالا ساخته می‌شود و شرایط برای همه یکسان است و از استاندارد خاصی پیروی می‌کنند. برای مثال کارخانه‌های خودروسازی خودروها را طوری طراحی می‌کنند که در شرایط آب و هوایی مختلف کارکرد داشته باشد و نمی‌توانند خودروها را براساس شرایط آب و هوایی خاصی تولید کنند. در تولید خودروها معمولا سخت ترین شرایط به عنوان استاندارد در نظر گرفته می‌شود. بنابراین تولید انبوه و استانداردها به تولید کنندگان اجازه نمی‌دهد که تولید خودروها را براساس شرایط و کیفیت سوخت در سایر کشورها طراحی کنند. به همین سبب برخی برای سازگار کردن خودرو از ریمپ ای سی یو استفاده می‌کنند تا خودرو با شرایط محیطی که در آن زندگی می‌کنند سازگار شود.

 

مزایای ریمپ ECU

  • بهبود عملکرد خودرو
  • کاهش مصرف سوخت
  • جلوگیری از ناک زدن موتور
  • افزایش شتاب خودرو

آیا ریمپ برای خودرو مضر است؟

این سوال از دو جهت باید بررسی شود. اول آنکه موتور به لحاظ سلامت در چه شرایطی به سر می برد؟ طبیعتاً یک شخص ریمپ کننده حرفه ای، موتوری که روغن سوزی دارد را ریمپ نمی کند!

نکته دوم نگهداری غیر اصولی است. بعضی از مشتریانی که به مراکز ریمپ مراجعه می کنند، توقع دارند همه مشکلات خودرویشان با ریمپ برطرف شود! چطور ممکن است که موتوری که بد نگهداری شده با ریمپ عین روز اول شود؟

همانطور که دو خودرو با یک موتور مشترک و یک سال ساخت مانند  همدیگر راه نمی روند، طبیعتاً ریمپ هر خودرو هم نتایج متفاوتی دارد. عدم تجربه و نگهداری صحیح نتایج متفاوتی را به همراه دارد.

 


انتشار: 1400/04/12
بازدید: 1269
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
شما می‌توانید نظرات خود را درباره این مطب در فرم زیر ارسال نمایید.
نظری ثبت نشده است شما اولین نفری باشید که درباره مطلب فوق اظهارنظر کنید.

تماس با ما

  • کارخانه و دفتر مرکزی: بابل، کیلومتر 7 جاده جدید بابل به آمل. کدپستی: 4758311150 صندوق پستی: 47135159
  • تهران: خیابان توحید، جنب مترو توحید، طبقه فوقانی بانک اقتصاد نوین، پلاک 33، طبقه 3، واحد 8
  • 011-35910000
  • info@negarkhodro.com

عضویت در خبرنامه

منو از جدیدترین اخبار مطلع کن
تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت فنی و مهندسی نگارخودرو شمال است.