سیستم TPMS چیست؟
سیستم TPMS چیست؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سیستم TPMS چیست؟

 

آیا شده تا به حال نگاهی به تایرهای خودروی خود داخل پارکینگ انداخته و احساس کنید یکی از آن‌ها کم بادتر است؟ هنگام کم بودن باد تایر، ممکن است خودرو کمی کج روی زمین بایستد. بیشتر اوقات ایده کم بودن باد تایر را رد و با خود می گوییم که حتماً خطای بصری بوده یا نوع ایستادن خودرو به گونه‌ای است که آن طور دیده می‌شود. ممکن است حق با شما باشد، ولی از کجا این قدر مطمئن هستید؟

اگر بخواهیم صادق باشیم، باید اعتراف کنید که بیشتر این مواقع فشار باد تایرها را چک نمی‌کنید. دیگر آن دوران خوب قدیمی که در هر پمپ بنزین چند نفر حضور داشتند و روغن را چک می‌کردند، شیشه‌ها را می‌شستند و فشار باد تایرها را بررسی می‌کردند گذشته است و این خبرها نیست. اگر به صورت منظم فشار باد تایرها را چک نمی‌کنید، چگونه می‌توانید بفهمید که میزان آن کاهش یافته است؟

 

معرفی سیستم نظارت بر فشار باد تایر

از سال ۲۰۰۷، طبق قانون خودروسازها در آمریکا مجبور به نصب سیستم‌های نظارت بر فشار باد تایر (TPMS) روی خودروهای سبک شدند. این تصمیم به منظور افزایش ایمنی خودروها و همچنین کاهش مصرف سوخت آن‌ها گرفته شده است. در صورتی که این سیستم را روی خودروی خود داشته باشید، زمانی که فشار باد یکی از تایرها از میزانی خاص بیشتر کاهش پیدا کند، سیستم به شما هشدار خواهد داد.

 

کار سیستم TPMS

آگاهی دادن و هشدار به راننده در حین رانندگی از افزایش فشار بر لاستیکها که خود را در متورم شدن لاستیکها نشان می‌دهد. آگاهی دادن به راننده ؛ TPMS یا سیستم مانیتورینگ فشار تایرها، سیستمی است که وقتی تایرها در معرض کم‌باد شدن قرار می‌گیرند شروع به هشدار دادن می‌کند. شاخص این سیستم علامت زردرنگی است که به روی پنل ابزار داشبورد قرارگرفته است و شامل شکل نعل اسب به همراه نقطه‌ی هشداردهنده است.

 

نشانه‌های چراغ  TPMS

چراغ سیستم نظارت بر فشار باد تایر (TPMS) به دو شکل مختلف می‌تواند روشن شود: ثابت یا چشمک زن. اگر چراغ TPMS به صورت ثابت روشن شود، سیستم می‌خواهد به شما بگوید که یک سنسور فشار باد تایر کمی را در یکی از چرخ‌ها تشخیص داده است. تا زمانی که مشکل برطرف نشده است این چراغ به صورت ثابت روشن خواهد ماند.

این در حالی است که چشمک زدن چراغ TPMS معمولاً به معنی وجود یک خطا در سیستم TPMS است. یا دستگاه گیرنده نمی‌تواند یکی از سنسورها را تشخیص دهد، یا یکی از سنسورها خراب شده‌اند. اگر این اتفاق بیفتد، حتماً باید سیستم TPMS خودروی خود را بررسی کنید. قبل از استارت زدن و زمانی که سوئیچ را باز کرده‌اید، چراغ TPMS ممکن است از حالت چشمک زن به حالت ثابت دربیاید و زمانی که دوباره خودرو روشن یا خاموش شد به حالت چشمک زن باز می‌گردد.

 

انواع سیستم  TPMS

سیستم TPMS به دو نوع iTPMS و dTPMS تقسیم می‌شود. مدل اول مخفف Indirect TPMS است که در آن از سنسورهایی که به صورت فیزیکی درگیر لاستیک هستند استفاده نمی‌شود و تنها به کمک سرعت چرخش چرخ ها و دیگر سیگنال هایی که در خارج از لاستیک قرار داده شده اند و به صورت مستقیم با ترمزهای ABS و EBD در ارتباط هستند، باد لاستیک را تخمین زده و به راننده اعلام می‌کند. این سیستم نمی‌تواند دقیقا باد لاستیک را مشخص کند و اگر لاستیک تعویض شود باید این سیستم توسط راننده Reset شود.

اما dTPMS مخفف Direct TPMS می‌باشد و این روزها اغلب خودروها از این نوع سیستم استفاده می‌کنند. در این نوع، از سنسورهایی استفاده می‌شود که به صورت فیزیکی و مستقیم در داخل و یا خارج از لاستیک نصب شده اند و باد لاستیک ها را به صورت مجزا به راننده اعلام می‌کند. حتی بعضی از این نوع سیستم ها می‌توانند دمای لاستیک ها را نیز گزارش دهند. این نوع سیستم ها به دو نوع هستند که بعضی در داخل لاستیک قرار داده شده اند و بعضی دیگر در خارج از آن اما هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. به عنوان مثال اگر سنسورها در خارج از لاستیک باشند، بسیار آسیب پذیر خواهند بود و حتی احتمال سرقت نیز وجود دارد. اما اگر سنسورها در داخل لاستیک باشند، باید به کمک باطری کار کنند اما با توجه به این که در داخل لاستیک هستند تعویض باطری و یا تعمیر آن ها بسیار سخت خواهد بود.

 

مزایای استفاده از سیستم TMPS

تنظیم نبودن باد لاستیک (خارج از محدودی استاندارد تعیین شده توسط شرکت سازنده) مشکلات زیادی نظیر لاستیک سایی، ترکیدن ناگهانی لاستیک، لرزش فرمان، سر خوردن بخصوص در جاده های خیس و پیچ های تند، خارج شدن کنترل خودرو از دست راننده، کشش به یک طرف، عدم فرمان پذیری، کاهش نیروی بازدارندگی لازم در حین توقف یا ترمز گرفتن، انتقال ضربات شدید به اتاق خودرو و سرنشیان و اثرات سوی دیگری را در پی دارد که با وجود سیستم TMPS تمامی این مشکلات برطرف می شود.

 


انتشار: 1400/04/07
بازدید: 970
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
شما می‌توانید نظرات خود را درباره این مطب در فرم زیر ارسال نمایید.
نظری ثبت نشده است شما اولین نفری باشید که درباره مطلب فوق اظهارنظر کنید.

تماس با ما

  • کارخانه و دفتر مرکزی: بابل، کیلومتر 7 جاده جدید بابل به آمل. کدپستی: 4758311150 صندوق پستی: 47135159
  • تهران: خیابان توحید، جنب مترو توحید، طبقه فوقانی بانک اقتصاد نوین، پلاک 33، طبقه 3، واحد 8
  • 011-35910000
  • info@negarkhodro.com

عضویت در خبرنامه

منو از جدیدترین اخبار مطلع کن
تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت فنی و مهندسی نگارخودرو شمال است.