دستگاه شستشوی انژکتور چیست؟
دستگاه شستشوی انژکتور چیست؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دستگاه شستشوی انژکتور چیست؟

همانطور که از اسم این دستگاه بر می آید، انژکتورشور دستگاهی است که برای تست، شستشو و سرویس انژکتور خودرو از آن استفاده می شود.
انژکتور که برگرفته از کلمه لاتین
injector به معنی پاشیدن با قدرت است، قطعه ای است در خودرو که سوخت را با قدرت و شدت به سیلندر خودرو می فرستد.
این قطعه ، قطعه بسیار مهمی در خودرو محسوب می شود که عملکرد صحیح آن، کارایی خوب خودرو را در پی دارد.

ecu خودرو با اطلاعاتی که از سنسورها دریافت می کند زمان و مقدار پاشش سوخت را تعیین می کند و برای انژکتور ارسال می کند. انزکتور طبق دستورات ارسالی ecu مقدار سوخت مورد نظر را در زمان تعیین شده پاشش می کند. مسلما زاویه پاشش و همینطور زاویه قرارگیری انژکتور تاثیر به سزایی در احتراق خودرو خواهد داشت.

 

لزوم استفاده از انژکتورشور
انژکتور نیز مانند هر قطعه دیگری در خودرو پس از مدتی کار کردن دچار مشکلاتی می شود که در عملکرد صحیح سوخت رسانی خلل ایجاد می کند و نیاز به تعمیر و سرویس دارد.
ذرات ناخالصی که در اغلب سوخت های خودرو با هر کیفتی موجود است، به مرور زمان به اجزای سیستم سوخت رسانی به ویژه انژکتور نفوذ کرده و تشکیل رسوب می دهند که همین رسوب سبب می شود که انژکتور نتواند به درستی عمل کند و سوخت را به مقدار مورد نیاز و با زاویه تعیین شده توسط
ecu در زمان مناسب پاشش کند.
با توجه به قیمت بالای انژکتور بهترین راه حل این مشکل تعمیر و سرویس دهی آن است که توسط دستگاه انژکتورشور صورت می گیرد. با استفاده از انژکتورشور می توان عملکرد انژکتور را بررسی کرد و از سالم بودن آن مطمئن شد. همچنین رسوب زدایی نیز توسط این دستگاه (
انژکتورشور) صورت می گیرد.

 

علائم کثیفی انژکتور خودرو

به طور کلی علائم خرابی و کثیفی انژکتور ها را نمی توان همواره تشخیص داد و دلیل آن هم این است که اکثر خودروهای مدرن دارای سنسورهای داخلی می باشند که نسبت سوخت به هوا را به نحوی اصلاح می کنند و مشکلات جزئی را برطرف می سازند و از همین رو راننده اثر آنها را حس نخواهد کرد. به همین دلیل مراحل اولیه گرفتگی و کثیفی انژکتور ها قابل تشخیص نمی باشد. در واقع ECU به کمک آن حسگر ها تنظیم نسبت سوخت به هوا را جبران می کند. اما اگر شدت گرفتگی انژکتور خیلی بالا رود ، موتور خودرو با مشکلاتی مواجه خواهد شد که عبارتند از:

  • ایجاد تاخیر، مکث و یا ریپ زدن خودرو در زمان دور گرفتن موتور
    در حقیقت احتراق درون سیلندرها بدون مخلوط سوخت و هوای مناسب به تاخیر می افتد.
  • سوختن نامنظم
    مخلوط سوخت با هوای زیاد و بنزین کم منجر به احتراق ناقص می شود. این عملکرد منجر به کاهش آنی قدرت موتور و شنیده شدن صدای محسوس می شود. با شدت یافتن این مشکل راننده از موتور و لرزش هایی را حس می کند.
  • افت عملکرد موتور خودرو
    هر موتوری برای احتراق مناسب نیاز به سوخت کافی دارد و اگر عمل احتراق با تاخیر مواجه شود، قدرت موتور کم خواهد شد و شتاب خودرو هم پایین خواهد آمد.
  • لرزش موتور خودرو و یا توقف ناگهانی موتور خودرو
    پاشش سوخت خودرو به شکل نابرابر منجر به پایین آمدن دور موتور خودرو می شود و به دنبال آن عمل واماندگی رخ خواهد داد
  • رد شدن در آزمون آلایندگی و افزایش مصرف سوخت

به طور کلی راندمان احتراق که پایین بیاید بیشتر مجبور می شویم گاز بدهیم و سوخت بیشتری مصرف کنیم تا به عملکرد مورد نظر رسید که این موضوع منجر به مصرف بنزین خیلی بیشتر و خروج آلاینده ها بیش از حد مجاز

 

از کجا متوجه شویم که انژکتور نیاز به شست‌وشو دارد؟

اگر چه می‌توان انژکتور را باز کرده و میزان گرفتگی سوزن‌های آن را به صورت دستی امتحان کرد، اما برای تشخیص این که آیا انژکتور بنزین خودرو به درستی کار خود را انجام می‌دهد یا نه، ساده ترین روش دیاگ زدن خودرو خواهد بود.

 بهترین کسی که متوجه نیاز انژکتور به شستوشو می‌شود خود راننده است. ریپ زدن خودرو، لرزش موتور، کاهش توان موتور در دورهای بالا، افزایش مصرف سوخت، کاهش شتاب اولیه و سایر مواردی از این دست می‌تواند نشانه‌ای از کثیف بودن انژکتور باشد.

به صورت معمول توصیه می‌شود که حدود هر 40تا 50 هزار کیلومتر (بسته به میزان رانندگی در ترافیک) برای تمیز کردن انژکتور بنزین خودرو اقدام کنید.

 

آیا ریختن بنزین سوپر و یا تینر در باک خودرو می‌تواند انژکتور را تمیز کند؟

در خصوص بنزین سوپر، خیلی صریح و روشن پاسخ می‌دهیم، با وجود آنکه سوختهایی نظیر بنزین و گازوئیل تا حدودی قابلیت حلالی دارند، اما این سوختها و بالاخص بنزین سوپر نمی‌تواند انژکتور خودروی شما را تمیز کند و تنها در مواردی که بنزین از کیفیت بالایی برخوردار باشد (که معمولاً بنزینهای کشور این کیفیت را ندارند) تا حدودی مدت زمان رسوب را و استفاده از انژکتور را افزایش می‌دهد.

در خصوص تینر هم اگر بخواهیم خیلی صریح و روشن پاسخ دهیم، استفاده از تینر در صورتی که مقدار رسوب متوسط و یا بالا باشد به انژکتور آسیب می‌رساند و دلیل آن هم این است که تینر به عنوان یک حلال قوی به صورت لایه لایه رسوب‌زدایی نمی‌کند. در این صورت تکه‌های بزرگ رسوب کنده شده و می‌تواند باعث گرفتگی و یا بالعکس گشاد شدن سوزن انژکتور شود.

 

مراحل شستشوی دقیق انژکتور

1-شستشوی التراسونیک :

ابتدا انژکتورها را درون دستگاه های مخصوص التراسونیک و با استفاده از امواج مافوق صوت شستشو میدهیم تا ساختار قوی جرم های انژکتور شکسته و یا ضعیف شود.

2-شستشو به روش معکوس :

در این نوع شستشو که بسیار مهم هم هست ابتدا انژکتورها را به روش معکوس روی دستگاه بسته تا فاصله پشت فیلتر انژکتور شور شستشوداده شود.

3-شستشو به روش مستقیم :

در انتها انژکتورهارا بصورت مستقیم و معمول رو دستگاه میبندیم تا شستشوی مسیرهای قبلی و روال شستشوی کامل انژکتور را تکمیل کنیم.


انتشار: 1400/03/22
بازدید: 1501
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
شما می‌توانید نظرات خود را درباره این مطب در فرم زیر ارسال نمایید.
نظری ثبت نشده است شما اولین نفری باشید که درباره مطلب فوق اظهارنظر کنید.

تماس با ما

  • کارخانه و دفتر مرکزی: بابل، کیلومتر 7 جاده جدید بابل به آمل. کدپستی: 4758311150 صندوق پستی: 47135159
  • تهران: خیابان توحید، جنب مترو توحید، طبقه فوقانی بانک اقتصاد نوین، پلاک 33، طبقه 3، واحد 8
  • 011-35910000
  • info@negarkhodro.com

عضویت در خبرنامه

منو از جدیدترین اخبار مطلع کن
تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت فنی و مهندسی نگارخودرو شمال است.