دستگاه دیاگ چیست؟
دستگاه دیاگ چیست؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دستگاه دیاگ چیست؟

دیاگ چه کاربردی دارد؟

اولین خودرو در سال ۱۷۶۷ میلادی توسط یک دانشمند فرانسوی ساخته و تولید شد و پس از آن نیز بسیاری از کشورهای مختلف جهان با بهره گیری از این دانش، ساخت اتومبیل و خودرو را آغاز کرده و مدل های مختلفی را بوجود آوردند. با تولید روز افزون خودروها و همچنین تقاضای بالا در دهه نود میلادی بسیاری از افراد صاحب اتومبیل شدند و پس از استفاده از آن به مرور زمان قسمت های مختلفی از خودرو دچار خرابی و آسیب دیدگی می شد.

به مرور زمان تعمیرکاران و مکانیک های زیادی در سراسر کشورهای مختلف مشغول به کار شدند. اما یکی از مهمترین اشکالات موجود برای تعمیرکاران آن دوران زمان بر بودن تعمیرات خودرو بوده است که دلیل آن هم نبود امکانات بالا و همچنین کاهش رشد علم به دلیل وجود جنگ های جهانی اول و دوم بوده است. پس از گذشت زمان و در اوایل دهه هشتاد میلادی بسیاری از مهندسین به فکر چاره ای برای عیب یابی درست سیستم های مختلف خودرو و تعمیر آن افتادند که زمان لازم برای تعمیر را کوتاه تر کند و فقط عیب اصلی سیستم را پیدا کنند و نیاز به چک کردن و عیب یابی تک تک اجزا خودرو نباشند.

به همین منظور برای ثبت و پیگیری عیب اجزای سیستم، یک کامپیوتر هوشمند برای ثبت عیب را در داخل خودرو قرار دادند و تمامی اجزای مختلف خودرو که حساسیت بالایی در برابر آسیب دیدگی داشت را به این کامپیوتر متصل کردند، این اجزا شامل: عناصر برقی خودرو، ترمزها، فن خودرو، گیربکس، سنسور و … می باشد. به دلیل اینکه سیستم کامپیوتری بر مبنای کد دودویی ساخته شده است به تمامی این اجزای مکانیکی و الکتریکی خودرو، یک کد مخصوص اختصاص داده شده است و با یک سیم به کامپیوتر متصل می شود تا در هنگام بروز حوادث و آسیب دیدگی کد را به کامپیوتر بفرستد.

 

دستگاه دیاگ چیست؟

دیاگ که مخفف کلمه دایاگنوستیکDiagnostic ) است به نوعی عملیات خطایابی توسط دستگاه مخصوصی گفته میشود که اطلاعات را از کامپیوتر خودرو استخراج میکند و بعد از آنالیز کدهای خطا موجود در آن، میتوان به ایرادهای جزیی و کلی خودرو پی برد.

 

نحوه کار دستگاه دیاگ

دستگاه های دیاگ برای به نمایش در آوردن اطلاعات کامپیوتر باید به پورت یا درگاهی در خودرو به نام  OBD  متصل شوند اینکار توسط یک کد خوان انجام می شود.

پورت های او بی دی در خودروهای مختلف در جایگاه های متفاوتی قرار دارند،برای مثال برخی در زیر داشبورد،برخی هم زیر کاپوت و برخی هم در کنسول میانی خودرو. سال 1996 به قبل نسخه اول او بی دی ها ( OBD1 ) روی خودروها نصب شد که برای متصل شدن به این درگاه باید پورت مخصوص همان خودرو وجود داشت ولی بعد از آن همه ی خودروها مجهز به درگاه او بی دی نسخه 2 ( OBD2 ) شدند که به راحتی میشد با هر دستگاهی اطلاعات کامپیوتر خودرو رو به نمایش در آورد. دستگاه های دیاگ بعد از متصل شدن به درگاه OBD اطلاعات را از پین ها خوانده و آن را یا به اسکنری و یا اینکه توسط یک واسط مانند بلوتوث یا وای فای به موبایل یا کامپیوتر ارسال میکند و بعد از آن خوانده شدن کدها به عهده ی اسکنر و اپلیکیشینی است.

 

چه مواردی در دستگاه قابل رویت است؟

دستگاه‌های دیاگ می‌توانند هر نوع اشکال در مشکلات برق خودرو، سنسورها، گیربکس و… را شناسایی کند البته هر چقدر خودرو مدرن تر باشد با توجه به امکانات و سنسورهای بیشتر اشکالات بیشتری را قابل شناسایی می‌کند. اسکنر‌های حرفه‌ای راحت‌تر می‌توانند ایرادات خودرو را بیابند و کد‌ها را بخوانند. همچنین برخی خطاها در سیستم کامپیوتر خودرو هستند که با حذف آن مشکل و اخطاری که وجود دارد حل می‌شود بدون اینکه قطعه‌ای تعمیر و یا تعویض شود. با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان هرنوع دستکاری در کیلومتر خودرو را شناسایی کرد در واقع برای خرید خودرو‌های دست دوم یکی از موارد مهم میزان کارکرد خودرو است که اگر غیر طبیعی باشد با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان فهمید که کیلومتر خودرو دستکاری شده است یا خیر به همین دلیل کارشناسان برای کارشناسی خودرو از دستگاه دیاگ استفاده می کنند.

 

مواردی که با دیاگ قابل شناسایی است:

  • سرعت خودرو
  • دور موتور
  • گشتاور موتور
  • استپر موتور
  • سرعت فن موتور
  • دمای آب رادیاتور
  • ولتاژ باتری
  • ولتاژ و زاویه دریچه کولر
  • ولتار سنسور اکسیژن
  • درصد شیر برقی کنیستر
  • زمان شارژ کویل‌ها
  • وضعیت جعبه دنده
  • وضعیت سیستم تهویه
  • وضعیت سیستم کنترل آلودگی هوا
  • زمان و وضعیت پاشیدن سوخت از انژکتورها
  • فشار و دمای هوای ورود به منیفولد
  • وضعیت ترموستات ورودی کولر

مواردی که در بالا گفته شد از پارامترهای دیاگ است که در بیشتر خودروها یکسان است.

 

دیاگ زدن فقط نمایش داده ها نیست

با وجود اینکه دستگاه دیاگ بسیاری از اطلاعات و وضعیت ها خودرو را به نمایش در می آورد ولی تحلیل این اطلاعات آنقدر ها هم ساده نیست. بعضی وقتها کدها یکسان است ولی دلایل میتواند متفاوت باشد و در اغلب مواقع تحلیل داده هاست که کار را مشکل میکند و نیازمند یک کارشناس حرفه ای است تا بتواند بعد از خواندن آن کد، تحلیل و گراف های آماری دقیقا وضعیت خودرو را تشخیص دهد.

 

اینترفیس دیاگ و پرتابل بودن

بطور معمول عملیات عیب یابی خودرو نیاز به یک اینترفیس دارد که بدون ال سی دی و نمایشگر و بعنوان یک واسط بین ایسیو و یک کامپیوتر یا لپ تاب قرار میگیرد و کدهای ثبت شده روی ایسیو را میخواند و به زبان قابل فهم برای کامپیوتر ترجمه میکند. کامپیوتر و یا لپ تاب شما هم کدهارا به زبان قابل فهم برای انسان تبدیل کرده و نمایش میدهد. در بسیاری از دستگاه های دیاگ امروزی نیازی به وجود یک سخت افزار جداگانه بنام اینترفیس و لپ تاب وکامپیوتر جداگانه نیست.این دستگاه ها که پرتابل (Portable) یا قابل حمل نامیده میشوند دارای مزایایی هستند که از جمله آنها میتوان به عدم نیاز به هزینه جداگانه برای کامپیوتر، قابل حمل بودن، کوچک بودن و راحتی حمل و نقل اشاره کرد. دستگاه های پرتابل دارای ال سی دی کوچک جداگانه ای هستند که کد ثبت شده روی ایسیو را مستقیما به زبان قابل فهم برای انسان ترجمه میکنند.

 

برنامه ریزی ایسیو

با گذر زمان دستگاه های دیاگ علاوه بر قابلیت کدخوانی و اسکن توانایی و قابلیت رفع اشکال، بروزرسانی و برنامه ریزی ایسیو خودرو را پیدا کردند. دستگاه های دیاگ امروزی قابلیت دانلود،تبدیل، ریمپ، تعریف سوئیچ و ریموت و ... بر روی ایسیو و یونیت های دیگر هوشمند خودرو را دارا هستند.


انتشار: 1400/03/18
بازدید: 1615
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
شما می‌توانید نظرات خود را درباره این مطب در فرم زیر ارسال نمایید.
نظرات ارسال کاربران: 1 مورد
16:28:01 1400/04/29
آراد
سلام مقاله مفیدی بود خسته نباشید.
ممنون

تماس با ما

  • کارخانه و دفتر مرکزی: بابل، کیلومتر 7 جاده جدید بابل به آمل. کدپستی: 4758311150 صندوق پستی: 47135159
  • تهران: خیابان توحید، جنب مترو توحید، طبقه فوقانی بانک اقتصاد نوین، پلاک 33، طبقه 3، واحد 8
  • 011-35910000
  • info@negarkhodro.com

عضویت در خبرنامه

منو از جدیدترین اخبار مطلع کن
تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت فنی و مهندسی نگارخودرو شمال است.